Poziom cukru we krwi u zdrowego człowieka nie powinien przekraczać 99 miligramów na decylitr na czczo i 140 miligramów na decylitr dwie godziny po posiłku. Jeśli wyniki są podwyższone należy baczniej przyjrzeć się swojemu zdrowiu, ale przede wszystkim koniecznie trzeba reagować. Oprócz konsultacji lekarskiej powinno włączyć domowe sposoby na wysoki poziom cukru i połączyć je z odpowiednią dietą i dawką aktywności fizycznej.


Jak obniżyć cukier – domowe sposoby



Pierwszym rzeczą, którą należy zrobić przy podwyższonej wartości cukru jest zmiana diety. Wdrożona w odpowiednim momencie może uchronić nas przed cukrzycą. Zalecana jest tzw. dieta cukrzycowa, złożona z produktów o niskim indeksie glikemicznym. Posiłki powinny być przygotowywane bez użycia tłuszczu i dodatkowych porcji cukru. Należy ograniczyć tłuszcze zwierzęce, a także wybierać drób. Rekomendowanymi produktami są: grube kasze, świeże warzywa z niską zawartością skrobi, pieczywo wieloziarniste, chudy nabiał.

Niezwykle istotne jest zachowanie odpowiednich przerw pomiędzy posiłkami – ok.3 godz. - i sięganie po napoje niesłodzone. Jak już wspomnieliśmy trzeba włączyć aktywność fizyczną. Niekoniecznie musimy od razu kupować karnet na siłownię, ale wystarczy 30-minutowy spacer w średnim tempie, lub porcja ćwiczeń w domowym zaciszu. Ponadto warto włączyć naturalne produkty obniżające poziom cukru.


Morwa biała na cukrzycę



Morwa biała jest rośliną pochodzącą z Azji, wyglądem przypominającą rodzimą malinę. Ten cenny owoc bogaty jest w składniki obniżające poziom cukru we krwi, stąd też napary i wyciąg z morwy białej na stałe powinien zagościć w diecie cukrzyka. Co więcej, morwa biała na cukrzycę działa na kilku płaszczyznach – regularnie stosowana upora się także z wysokim ciśnieniem czy nieprawidłowym poziomem cholesterolu. Morwa biała zawiera w swoim składzie:
• związek DNJ (alkaloid) – rozpuszczalny w wodzie, występujący w liściach rośliny, spowalniający rozkład dostarczanej z żywnością skrobi na cukry proste, co sprzyja obniżeniu poposiłkowej hiperglikemii
• kwercetynę (flawonoid) regulującą poziom sorbitolu, który w nadmiarze przyczynia się do powikłań cukrzycowych;

Morwa biała działa nie tylko na zmniejszenie poposiłkowego wydzielania insuliny, ale przyczynia się do zmniejszenia poziomu glukozy we krwi i spadku wagi ciała.


Kozieradka na obniżenie cukru


Drobne, szarawe lub żółtobrązowe nasiona kozieradki to kolejna oręż w walce z podwyższonym cukrem. Kozieradka ma bardzo specyficzny zapach, chętnie stosuje się ją w kuchni, a tym samym jest na tyle uniwersalna, że można ją komponować z wieloma daniami.

Suplementacja kozieradką w cukrzycy może opierać się o wyciąg nasion lub nasiona w formie zmielonej. Kozieradka powoduje wzrost insuliny i stymuluje wrażliwość komórek na jej działanie. Ponadto zmniejsza rozkład węglowodanów złożonych do glukozy, obniża wysoki cholesterol i ma działanie antyoksydacyjne i przeciwzapalne. Składnikiem, który reguluje poziom cukru jest galactomannan.


Olej kokosowy dla diabetyków


Osoby cierpiące na podwyższone wartości cukru we krwi powinny unikać tłuszczy, ale ta zasada nie dotyczy wszystkich. Produktem, który jest wprost zalecany jest olej kokosowy dla diabetyków, który przede wszystkim doskonale poprawia metabolizm. Cały sekret oleju kokosowego tkwi w jego średnim łańcuchu kwasów tłuszczowych, które w sposób wyważony i celowany zaopatrują komórki w niezbędne kwasy tłuszczowe, a przy tym nie podwyższają poziomy glukozy i nie hamują wytwarzania insuliny. Idealny olej kokosowy dla diabetyków powinien być organicznym extra vergine.


Żeń-szeń na uregulowanie cukru


Żeń-szeń to znane panaceum na wiele dolegliwości. Z powodzeniem stosowany od tysięcy lat w medycynie Dalekiego Wschodu idealnie bezwzględnie rozprawia się z podwyższonym poziomem cukru we krwi. Istnieje ponad 300 publikacji naukowych dowodzących o skuteczności stosowania żeń - szenia w walce z cukrzycą i stanami przeciwcukrzycowymi.

Reguluje on poziom cukru, ma wpływ na ekspresję genów odpowiedzialnych za chorobę, chroni przed nią, jak również osłania organizm przed miażdżycą. Żeń-szeń potęguje wrażliwość komórek na insulinę, wpływa na aktywność wątroby, powodując obniżenie cukru i zmniejsza jego wchłanianie z układu pokarmowego. Przed włączeniem go do diety diabetyka powinno skonsultować się suplementację z lekarzem.


Zielona kawa obniża poziom cukru



Ekstrakt z zielonej kawy utożsamiany jest przede wszystkim z odchudzaniem, tymczasem jest on bardzo pomocny w walce z podwyższonymi wartościami cukru we krwi. Sekretem zielonej kawy jest kwas chlorogenowy, który jest jednym z najsilniejszych przeciwutleniaczy. Co więcej, w połączeniu z kofeiną znacznie obniża przyswajanie glukozy z pokarmu i zmniejsza magazynowanie jej w organizmie w postaci tłuszczu. Zielona kawa zwiększa czułość komórek na insulinę. Zawarty w naparze kwas kawowy działa przeciwzapalnie, przeciwmiażdżycowo i żółciopędnie.

Regularne spożywanie zielonej kawy przez diabetyków sprawia, że zmniejsza się ryzyko pojawienia się kamieni żółciowych przy jednoczesnej poprawie funkcjonowania nerek, a poza tym hamuje rozwój choroby cukrzycowej typu 2. Nie bez znaczenia jest także poprawa przemiany materii i utrzymanie prawidłowej masy ciała.