Metionina jest organicznym związkiem chemicznym, aminokwasem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu – bierze udział w powstawaniu białka oraz w ponad 100 innych procesach metabolicznych.


Metionina właściwości

Metionina ma działanie:

  • przeciwzapalne,
  • przeciwalergiczne,
  • żółciopędne,
  • żółciotwórcze,
  • przeciwkamicze,
  • odtruwające,
  • zapobiega tworzeniu się złogów w drogach moczowych i żółciowych,
  • działa ochronnie na wątrobę i nerki,
  • zwiększa wydolność fizyczną,
  • hamuje wydzielanie łoju,
  • pobudza procesy regeneracji tkanki łącznej,
  • działa przeciwmiażdżycowo,
  • działa przeciwdepresyjnie,
  • usuwa szkodliwe substancje z organizmu.

Metionina na włosy

Metionina jest składnikiem budulcowym włosów. Odgrywa ważną rolę w procesie syntezy białek i karnityny, jak również w biosyntezie tauryny i cysteiny. Jest bardzo istotna w transporcie i procesie wchłaniania cynku i selenu, dlatego też znalazła szerokie zastosowanie w przemyśle kosmetycznym, będąc składnikiem wielu preparatów poprawiających kondycję włosów, skóry i paznokci.

W medycynie metionina wykorzystywana jest w leczeniu i zapobieganiu uszkodzeń wątroby (marskość i otłuszczenie wątroby, zatrucia lekami hepatotoksycznymi, amoniakiem i alkoholem), leczeniu schorzeń takich jak: choroba Parkinsona, cukrzyca, miażdżyca, choroby alergiczne, zakażenia układu moczowego i żółciowego, a nawet depresji. Dodatkowo jest stosowana do poprawy wydolności fizycznej, a poprzez aktywację niektórych neurotransmiterów może usprawniać procesy myślowe i pobudzać psychicznie.

Niedobór metioniny


Niedobór metioniny może powodować: podwyższony poziom cholesterolu we krwi, osłabienie włosów oraz paznokci, utlenianie lipidów, co zwiększa ryzyko miażdżycy, osłabia odporność, powoduje niealkoholowe stłuszczenie wątroby, obniża nastrój i ma wpływ na zaburzenia psychiczne.

Przeciwwskazania


Jeśli stosowana w zalecanych dawkach metionina uważana jest za bezpieczny środek. Należy pamiętać, że nadmiar metioniny w organizmie może być szkodliwy powodując m.in.: nudności, senność, zaparcia, bóle głowy, zakwaszenie organizmu i obniżenie poziomu kwasu foliowego.
Nie zaleca się przyjmowania metioniny przez kobiety ciężarne, karmiące piersią oraz stosujące antykoncepcję hormonalną, a także przez osoby cierpiące na: schizofrenię (metionina może powodować m.in. dezorientację, pobudzenie i bezsenność), wirusowe zapalenie wątroby, kwasicę metaboliczną i kanalikowo-nerkową.



Źródła metioniny


Bogatym źródłem metioniny są przede wszystkim pokarmy białkowe jak mięso, ryby i jajka. Znajdziemy ją również w parmezanie, drożdżach, orzechach brazylijskich, ziarnach sezamu, nasionach roślin strączkowych, nasionach lnu i słonecznika, pestkach dyni i produktach zbożowych. Źródłem metioniny są również brukselka, szpinak, brokuły, groch i fasola.

Metionina w tabletkach

Jeśli chodzi o suplementy diety, to metionina znajduje się praktycznie we wszystkich odżywkach białkowych oraz węglowodanowo – białkowych. Występuje również w środkach wspomagających pracę wątroby i niektórych preparatach aminokwasowych.