Przed nami czas świąt i co za tym idzie, wielkiego ucztowania, które może skończyć się nieprzyjemnymi dolegliwościami trawiennymi. Jak uniknąć dyskomfortu czy wręcz cierpienia spowodowanego przejedzeniem? Oto kilka sprawdzonych sposobów, jak przygotować swój żołądek na ucztę.

Przed ucztą

Choć wiele osób praktykuje “głodówkę” aż do pierwszej gwiazdki, to w kontekście zdrowia naszego organizmu, nie jest to najlepsze rozwiązanie. Gdy zasiądziemy do suto zastawionego stołu na pusty żołądek i zaczniemy ucztować, nasz żołądek nie będzie w stanie poradzić sobie z trawieniem tak dużej ilości jedzenia.

Należy przez cały dzień jeść niewielkie porcje surowych warzyw i owoców czy naturalnego jogurtu. Dzięki temu nasz układ trawienny będzie regularnie pracował, a dostarczona, nawet mała ilość pokarmu, dostarczy organizmowi niezbędnej energii.

Dobrym pomysłem będzie również wypicie szklanki wody z sokiem z cytryny na około 15-20 minut przed ucztą. Płyn wypełni żołądek dając szybciej uczucie sytości, więc zjemy mniej, natomiast sok z cytryny korzystnie wpłynie na trawienie.

W czasie uczty

Aby uniknąć dolegliwości trawiennych ważne jest to, aby podczas uczty nie spieszyć się z jedzeniem. Nakładajmy sobie małe, symboliczne porcje i przeżuwajmy długo każdy kęs. W ten wydłużymy proces trawienia już w jamie ustnej, więc trawienie w żołądku przebiegnie sprawniej.

Warto również dodać do dań przyprawy wspomagające trawienie, jak imbir, majeranek, pieprz cayenne, a do potraw z kapustą koniecznie dać kminek, który dzięki właściwościom wiatropędnym łagodzi wzdęcia.

Unikajmy także picia w trakcie jedzenia. W ten sposób bowiem rozrzedzamy soki trawienne, co utrudnia trawienie.

Po uczcie

Po zakończeniu uczty posiedźmy jeszcze chwilę przy stole, aby nasz żołądek mógł zająć się trawieniem. Co najmniej pół godziny po posiłku możemy sięgnąć po picie: najlepiej sprawdzi się tu woda oraz herbatki ziołowe z mięty czy rumianku bądź też gotowe mieszanki ziołowe na trawienie.

Lepszemu trawieniu oraz  przeciwdziałaniu wzdęciom sprzyjają również:

  • liście laurowe,
  • cząber,
  • szałwia,
  • tymianek,
  • dziurawiec

Po tym czasie warto odejść od stołu i wyjść na półgodzinny spacer na świeżym powietrzu. Nasz organizm będzie nam wdzięczny za tą dawkę ruchu.

Tych kilka prostych kroków sprawi, że unikniemy dolegliwości związanych z przejedzeniem oraz spożyciem dużej ilości tłustych i ciężkostrawnych potraw. Zadbajmy więc o nasze żołądki już dziś, by bez obaw cieszyć się świąteczną, rodzinną atmosferą.